حذف مردودی از پایه اول دبیرستان ، سه مرحله ای شدن امتحانات پایانی ،استفاده از چهار تکماده در دوره مت
در هشتصدوپنجاه وششمين جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش دردوم اسفندسال 90 سه مصوبه مهم در راستاي تحول بنيادين آموزش وپرورش ابلاغ شد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،اين مصوبات شامل؛ اصلاحات آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه (سالي _ واحدي)، نحوه ادامه تحصيل دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي وراهنماي برنامه درسي ديني دوره هاي راهنمايي تحصيلي، متوسطه وپيش دانشگاهي است .
* آيين نامه جديد دوره متوسطه با توجه به تحول بنيادين آموزش وپرورش ابلاغ شد
طي سال تحصيلي 91-90 در پايه اول متوسطه مانند پايه هاي دوم،سوم و دوره پيش دانشگاهي،
نظام سالي –واحدي اجرا خواهد شد ودانش آموزاني كه موفق به احراز نمره قبولي دربرخي دروس سال اول نشوند،مي توانند اين دروس را در سالهاي بعد بگذرانند.
براساس اين گزارش دراولين مصوبه هشتصدوپنجاه وششمين جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش مبني بر اصلاحات آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه (سالي-واحدي) طبق بند«د» ماده 4 اين مصوبه ارزشيابي هر يك از دروس دوره متوسطه بصورت مستقل انجام مي شود و قبولي يا عدم قبولي در هر درس تاثيري برديگر دروس ندارد.
اين گزارش مي افزايد: براساس اصلاحات انجام شده در تبصره 3 ماده( 5 ) اين آيين نامه دانش آموزاني كه درمدارس استثنايي تحصيل مي كنند با رعايت ساير شرايط حداكثر 5 سال مي توانند درواحدهاي آموزشي روزانه ادامه تحصيل دهند.
براساس اين گزارش، در اصلاحيه ماده 90 اين آيين نامه آمده است: چنانچه دانش آموزي پس از برگزاري امتحانات خردادماه دريك يا چند ماده درسي شرايط قبولي را احراز نكند، دردوره تابستاني بمدت 6 هفته شركت خواهد كرد.براين اساس، دانش آموزان پايه هاي اول ، دوم وسوم موضوع مذكور مي توانند بدون شركت دركلاس هاي دوره تابستاني درامتحانات پايان اين دوره درشهريورماه شركت كنند ودرصورت عدم موفقيت دربرخي دروس به استثناي دروس نهايي با رعايت ساير ضوابط مي توانند درامتحانات دروس موردنظر حداكثر تا 10 مهر ماه شركت كنند.
اين گزارش مي افزايد: دانش آموزان پايه اول پس از پايان سال تحصيلي وحداكثر تا دهم مهرماه براساس ضوابط انتخاب شاخه ورشته به پايه دوم ارتقاء مي يابند وعلاوه بر ارايه كليه دروس سال دوم رشته مربوطه به آن ها
مي توانند دروس باقيمانده از پايه هاي اول ودوم را دردوره تابستاني سال دوم انتخاب ودرآزمون مربوطه شركت كنند.براين اساس دانش آموزان پايه سوم نيز درصورت عدم توفيق درگذراندن برخي از دروس مي توانند درامتحانات ديماه شركت كنند وحداكثر 32 واحد ازدرس هاي باقيمانده را امتحان دهند.
آغاز ثبت نام دانش آموزان ورودي سال اول وساير پايه ها ازنيمه دوم تيرماه هر سال
براساس اصلاحات صورت گرفته درآيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه نظام سالي-واحدي، ثبت نام دانش آموزان ورودي سال اول وساير دانش آموزان درهر سال تحصيلي از نيمه دوم تيرماه تا حداكثر پايان شهريور ماه وبراي دوره تابستاني درهفته اول تيرماه هر سال انجام خواهد شد.
اين گزارش حاكيست؛ دانش آموزان پايه سوم هر يك از شاخه هاي تحصيلي چنانچه تا پايان تابستان موفق به گذراندن دروس پايه سوم اعم از نهايي ، غيرنهايي وباقيمانده درس هاي سال اول يا دوم نشوند، مي توانند درامتحانات دروس مذكور در دي ماه شركت كنند ودرصورت عدم توفيق درگذراندن كليه واحدهاي درسي رشته مربوطه ، برابر مقررات بايد در دوره متوسطه بزرگسالان ، آموزش از راه دور ويا درقالب داوطلب آزاد
ثبت نام كنند ودروس باقيمانده را بگذرانند.
شرايط قبولي در دروس پايه هاي اول ودوم متوسطه
دانش آموزان سال اول پس از برگزاري امتحانات نوبت دوم ، دوره تابستاني يا مهرماه براي ارتقاءبه پايه دوم بايد شرايط ورود به يكي از شاخه ها يا رشته هاي دوره متوسطه را براساس مفاد اين آيين نامه احراز كنند.دراين خصوص براي هنرجويان رشته هاي موسيقي براساس مفاد تبصره 3 ماده 19 عمل خواهد شد.
براساس اين گزارش، ماده 78 اين آيين نامه به شرح زير اصلاح ويك تبصره نيز به آن اضافه شد.
دانش آموزاني كه پس از امتحانات نوبت دوم، شرايط قبولي دربرخي از دروس را احراز نكنند، مي توانند در امتحانات آن دروس در دوره تابستاني(شهريورماه) يا مهر ماه شركت كنند ودرصورتي دردروس سال اول قبول شناخته مي شوند كه نمره هريك از درس هاي آنان كمتر از نصاب قبولي نباشد.
درتبصره يك اين ماده نيز آمده است :اعلام نتيجه دانش آموزاني كه بدون شركت در دوره تابستاني ، درنوبت امتحاني شهريور ومهر ماه شركت مي كنند صرفاً برمبناي بيست نمره امتحان پاياني انجام مي شود.
اين گزارش در ادامه دراصلاح تبصره يك ماده 91 آورده است : چنانچه دانش آموزي از مجموع درس هاي دوره متوسطه ، حداكثر در 4 عنوان درسي (دوعنوان نهايي ودوعنوان غيرنهايي) آخرين نمره درس وي (سالانه يا تابستاني يا غيرحضوري) 7 وبيشتر ومعدل كل وي نيز حداقل 10 باشد ، فارغ التحصيل شناخته مي شود.
شايان ذكراست ؛ آن دسته از دروس شاخه فني وحرفه اي كه نصاب قبولي آنها 12 است به انضمام استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) وكارورزي در شاخه كاردانش مشمول اين تبصره نمي شوند.
دراين مصوبه درمواد مرتبط با شيوه هدايت تحصيلي دانش آموزان وضوابط آن، بعداز كلمه « شهريورماه» كلمه «مهرماه » وعبارت «شيوه نامه اجرايي هدايت تحصيلي دانش آموزان موضوع اين تبصره توسط معاونت پرورشي
وفرهنگي تنظيم واعلام خواهد شد»به انتهاي تبصره 5-111 اضافه شده است .
* نحوه ادامه تحصيل دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي با توجه به سندتحول بنيادين ابلاغ شد
درمتن ماده واحده اين مصوبه آمده است؛ باعنايت به مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش درخصوص تغييرساختار نظام آموزشي ونحوه استقرارآن ازسال تحصيلي 91-90 اين شورا مقدر مي دارد راهكارهاي ذيل جهت تسهيل استقرار وارتقاء كيفيت يادگيري دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي به مورد اجرا گذاشته شود.
براساس اين گزارش، اين راهكارها عبارتنداز: وزارت آموزش وپرورش موظف است به منظور ارتقاي كيفيت فرآيند ياددهي –يادگيري وافزايش نرخ قبولي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي، اقدامات پيشگيرانه اي ازقبيل توانمندسازي معلمان، شناسايي وآموزش دانش آموزان ضعيف ،تشكيل كلاس هاي جبراني وتكميلي رادرطول سال تحصيلي به عمل آورد.
اين گزارش مي افزايد: دانش آموزاني كه درپايان نوبت ارزشيابي خردادماه شرايط قبولي را احراز نمي كنند برابر بند ج ماده سه آيين نامه ارزشيابي تحصيلي وتربيتي دوره راهنمايي تحصيلي، ازتسهيلات آموزشي جبراني و شركت دريك نوبت امتحان اضافي برخوردار مي شوند.
به استناد بندسه راهكارهاي عملياتي اين مصوبه ، دانش آموزاني كه تا پايان نوبت ارزشيابي شهريور ماه موفق به كسب شرابط قبولي نمي شوند، مي توانند مطابق بند«و» آيين نامه مذكور همراه با غايبين موجه درنوبت امتحاني مهرماه شركت كنند.
طبق اين گزارش، دانش آموزان پايه اول دوره راهنمايي تحصيلي كه علي رغم تدابير مذكور موفق به كسب شرايط قبولي نمي شوند، بصورت مشروط درسال تحصيلي 92-91 درپايه بالاتر ثبت نام وادامه تحصيل خواهندداد ودرصورت احراز شرايط قبولي دراين پايه ،قبولي آنان به عنوان تعيين پايه تلقي شده ومي توانند با رعايت ساير شرايط درسال تحصيلي 93-92 درپايه سوم راهنمايي ادامه تحصيل دهند.
گفتني است ؛ دانش آموزان پايه اول كه بصورت مشروط درپايه دوم راهنمايي ادامه تحصيل مي دهند، درصورت عدم قبولي در پايه مذكور مي توانند درسال تحصيلي 93-92 درپايه تحصيلي دوم راهنمايي مدارس بزرگسالان ويا مدارس آموزش از راه دور كه مطابق ساختار آموزشي موجود داير خواهد بود ويا درپايه اول دوره اول متوسطه ادامه تحصيل دهند.
لازم به ذكر است ،دانش آموزان پايه هاي دوم وسوم راهنمايي تحصيلي سنوات بعد درصورت عدم قبولي، بايد درپايه هاي اول ودوم دوره ي اول متوسطه ويا پايه هاي دوم وسوم راهنمايي تحصيلي بزرگسالان ويا مدارس آموزش از راه دور (كه مطابق ساختار آموزشي موجود داير خواهد بود) ادامه تحصيل دهند.
منبع: روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش
از دیار برازجان ودشتستان بزرگ تقدیم می نمایم: